Benieuwd naar wat de beste lenzen zijn voor Canon? In dit artikel van LensReviews.nl zijn onze favoriete Canon lenzen op een rijtje gezet in verschillende categorieën.
 

Beste lenzen voor Canon full-frame camera’s

 
De beste lenzen voor Canon full-frame camera’s (zoals de 1D-series, 5D-series en 6D series) zijn hier onder opgesomd per “type” lens.
 

Beste Canon fisheye lens: Canon EF 8-15mm f/4L USM

De beste Canon fisheye lens is ongetwijfeld de Canon EF 8-15mm f/4L USM. Deze lens uit de Canon L-serie heeft een maximale diaframa opening van “slechts” f4, maar dat is over het algemeen geen probleem voor het gebruik van een fisheye lens. Fotografen die zich sterk richten op evenementen fotografie kunnen echter beter kijken naar een f/2.8 fisheye lens, zoals de Canon EF 15mm f/2.8. Deze lens laat 2x zo veel licht door, maar kan niet uitzoomen naar 8mm. Hij is dan ook niet zo geschikt voor het maken van 360-graden panorama foto’s.
 

Beste Canon (ultra) groothoek lens: Canon EF 16-35mm f/2.8L USM III

De beste Canon (ultra) groothoek lens is waarschijnlijk de Canon EF 16-35mm f/2.8L USM III. Deze lens zit alweer in de derde versie, en driemaal is scheepsrecht. De vorige versies waren ook al goed, maar deze is nog een stuk scherper. Uiteraard goed gebouwd, zoals je van een L-serie lens mag verwachten. Deze lens laat ook aardig wat licht door met het maximale diafragma van f/2.8.
 

Beste Canon standaard lens (35mm, prime): Canon EF 35mm f/1.4L II USM

De Canon EF 35mm f/1.4L II USM is een groothoek lens die ook veel wordt gebruikt voor portretten. De lens is op een full-frame camera aardig wijd, maar kan bij juist gebruik toch ook zeker nadruk lekker op bepaalde elementen van de foto en isoleren door de wijde maximale diafragma opening van f/1.4.
 

Beste Canon standaard lens (50mm, prime): Canon EF 50mm f/1.2L USM

De Canon EF 50mm f/1.2L USM is een prime lens (vast brandpunt) met een brandpuntsafstand van 50mm. Op een full-frame camera is dat zeker niet wijd, maar wel wijd genoeg voor de meeste shots. Vandaar dat we dit soort lenzen (tussen de 35 en – pakweg- 70 mm) “standaard” lenzen noemen. Als we kritisch zijn naar de Canon EF 50mm f/1.2L USM: hij is op f/1.2 niet erg scherp, maar wel scherp genoeg. Het grote voordeel is dat deze extreem veel licht door laat. Toch wordt deze lens zelden aanbevolen omdat er betere alternatieven zijn bij Sigma en Tamron: meer kwaliteit voor minder geld. Bovendien is de Canon EF 50mm f/1.2L USM behoorlijk groot en zwaar voor een 50 mm lens. Dat maakt deze lens aanzienlijk minder praktisch.
 

Beste lenzen voor Canon crop-sensor (APS-C) camera’s

Dit overzicht verschijnt binnenkort.
 

Bestaat er eigenlijk wel zo iets als een “beste lens”

Ja en nee. ER bestaan wel “betere” en “mindere” lenzen, optisch gezien. Niet alle lensfouten hebben even veel lensfouten (minder is beter). Ook niet alle lenzen laten even veel detail zien (over het algemeen is hier meer beter). Op basis van dit soort data zou je dus weldegelijk kunnen spreken over “de beste lens”. Andere factoren die meegenomen moeten worden zijn prijs, gewicht, autofocus (snelheid en accuraatheid), beeldstabilisatie en meer. Een combinatie van deze factoren geeft de beste lens voor fotograaf X die meestal fotografeert in situatie Y. Een goed voorbeeld van waarom “beter” niet altijd beter is: de Zeiss Otus 85mm f/1.4 wordt gezien als één de de beste lenzen ooit. Optisch. Deze lens is echter extreem duur (> €4.000), zwaar (1,2 kilo) en de lens heeft geen autofocus en beeldstabilisatie. De kans dat deze “optisch superieure” lens de meest verstandige en praktische keuze is voor je, valt dan ook te betwijfelen.