Canon 50mm f/1.8 STM lens review
 
Review van de Canon EF 50mm f/1.8 STM: een zeer betaalbare 50 mm lens van Canon. De voorloper van deze lens (de Canon EF 50mm f/1.8 II) was extreem populair en stond dan ook bekend als de “plastic fantastic”. Deze lens heette zo omdat hij fanatisch was (optisch), maar tegelijkertijd ook wel erg fragiel (gemaakt van goedkoop plastic). Dat optische kwam niet zozeer door de superieure lens elementen, maar meer door de combinatie van “goede” optische prestaties (zeker na f/2.8) voor een zeer zacht prijsje (vaak net onder de € 100). Kan de Canon EF 50mm f/1.8 STM de tekortkomingen van zijn voorganger oplossen, en tegelijkertijd de voordelen (vooral prijs en formaat/gewicht) behouden?
 
 

Eerste indruk van de Canon EF 50mm f/1.8 STM

De lens is erg klein en licht, dat valt meteen op. Hij past ook zo in je broekzak, dus meenemen op reis is geen enkel probleem. Het is echter geen “pancacke” lens, zoals de Canon EF 40mm f/2.8 STM. Maar veel scheelt het niet. Zoals gezegd voelde de voorganger van deze lens erg goedkoop en plastic aan. Dat is nu zeker niet meer zo. Dit is gewoon een degelijke Canon lens met een stevige vatting. Uiteraard is de bouwkwaliteit niet te vergelijken met lenzen uit Canon’s L-serie, maar dat is ook logisch. Toch is de lens meer dan voldoende stevig. De Canon EF 50mm f/1.8 STM is verder niet voorzien van “weather sealing”, maar dat is voor dit soort lenzen ook geen probleem. De lens bevat slechts één knopje waarmee je van AF naar MF kunt gaan (Auto Focus naar Manual Focus).
 
 

Beeldkwaliteit

Een van de belangrijkste aspecten van deze lens is natuurlijk de beeldkwaliteit. Deze is – afhankelijk van de type camera en hoe kritisch je bent – aardig goed tot uitstekend te noemen. Heb je een APS-C (crop) sensor, dan is de lens wat minder scherp wijd open. Op full-frame valt dit minder op. Vanaf f/2.8 wordt het pas echt leuk: scherpte en contrast nemen toe. Maar laten we eerlijk zijn: een 50 mm f/1.8 lens koop je om “wij open” te schieten. Dat is wat mij betreft dus het belangrijkste criterium aan deze lens. Een beetje verscherpen tijdens de nabewerking doet hier ook wonderen. Verder heeft de last bijna geen last van vervorming/distrotion. Wel – op f/1.8 – is de lens aan de randen wat donker. Maar dat is normaal en vaak zelfs gewenst (vignetting). De lens is verder redelijk matig op het gebied van chromatische aberraties. Iemand die de Canon EF 50 mm f/1.8 II kent zal zich misschien herkennen in mijn oordeel over de lens: de lens is optisch vrijwel identiek aan zijn voorganger. Jammer? Ja, eigenlijk wel. Deze lens zal wel weer een jaar of 10 mee moeten in Canon’s EF-lijn en is het dus jammer of zo weinig tot geen verbeteringen te zien op het gebied van optische prestaties. Was de oude lens optisch slecht? Nee, maar beter was wel mooi geweest.
 
 

Bouwkwaliteit & autofocus

Waar is de lens dan wel in verbeterd? Van buiten ziet de lens er een stuk moderner en professioneler uit. Alleen dit al rechtvaardigt de (ongeveer) 20 euro meerprijs. De vatting is nu ook niet langer gemaakt van goedkoop plastic en zal dus niet zo snel meer afbreken (want ja, dat gebeurde nog wel eens bij de oude). Verder is de autofocus ook enorm verbeterd. De vorige 50 mm f/1.8 van Canon maakt enorm veel geluid. Bij een bruiloft zou ik deze lens niet hebben durven gebruiken. De nieuwe is aanzienlijk stiller (zeg maar gerust een aantal keer). Daarbij is de STM-technologie van Canon accuraat en werkt het goed met camera’s die autofocussen bij het opnemen van video (Dual-Pixel AF technologie). Dit is wederom een enorme verbetering.
 
 

Voor wie is deze lens?

Deze lens is voor iedereen die opzoek is naar een budget 50 mm lens. Een lens waarmee je – door de 50 mm i.c.m. de f/1.8 diafragma – makkelijk onscherpe achtergronden kunt creëren. Zeer geschikt dus voor portretten. Verder kun je deze lens voor van alles en nog wat gebruiken. Denk hierbij aan fotografie van je kinderen, huisdieren, op vakantie en concerten. Vrijwel alles leent zich voor een 50 mm lens met een goede diafragma opening. Deze lens wordt vaak aangeraden om de standaard kitlens van consumentencamera’s (Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6) te complementeren. Dit omdat de f/1.8 opening t.o.v. de f/5.6 opening zo’n 10x meer licht door laat. Erg handig dus voor donkere situaties.
 
 

Conclusie