De Holy Trinity lenzen voor Canon: wat is het en waarom zou je?
 

Wat zijn Holy Trinity lenzen?

Holy Trinity lenzen zijn – zoals de naam al doet vermoeden – dé 3 lenzen die je al professioneel fotograaf nodig hebt. Over het algemeen spreekt men dan over 3 zoomlenzen die gezamenlijk (met weinig of geen overlap in bereik) het gehele bereik aanbieden dat je als fotograaf nodig hebt. Uiteraard kun je in beiden uitersten wat verder (zowel in groothoek als tele dus), maar toch is dit bereik in 9 vd 10 situaties en voor 9 vd 10 fotografen voldoende voor professioneel gebruik.
&bsp;
 

Lens 1: een groothoek zoomlens

Een groothoek lens is van essentieel belang. De meestgebruikte groothoek zoomlens is de 16-35 mm, welke in veel uitvoeringen door Canon is geproduceerd (er is tevens de populaire Canon EF 17-40mm f/4L USM die dus vrijwel hetzelfde bereik heeft. De meest professionele uitvoeren van Canon zijn:

  • Canon EF 16-35mm f/4 L IS USM (enige met beeldstabilisatie)
  • Canon EF 16-35mm f/2.8 L III USM
  • Canon EF 16-35mm f/2.8 L II USM
  • Canon EF 16-35mm f/2.8 L I USM

Naast deze “klassieke” groothoek zoomelenzen zijn er nog 2 opkomende zoomlenzen die wellicht een veel betere keuze zijn als je kijkt naar het bereik (geen overlap, meer groothoek en minder vertekening):

  • Canon EF 11-24mm f/4L USM
  • Sigma 12-24mm f/4 DG HSM ART

 

Lens 2: een standaard zoomlens

Een standaard zoomlens is ook van essentieel belang: deze gebruik waarschijnlijk veruit het meest. De meestgebruikte standaard zoomlens onder professionele (full-frame) fotografen is de 24-70 mm zoomlens. Voor fotografen die schieten met een crop-sensor body is dit wellicht geen ideale lens (te weinig groothoek door de crop-factor). Dan zijn er nog opties zoals de Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM of de Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM ART. Uiteraard kun je ook “gewoon” de standaard kitlens gebruik die van 18-55 mm gaat of van 18-135. Voor de professionele fotograaf die met Canon fotografeert zijn dit de meest logische opties:

  • Canon EF 24-70mm F 2.8 L II USM
  • Canon EF 24-70mm F 2.8 L I USM
  • Canon 24-70mm f/4L IS USM
  • Canon 24-105mm f/4L IS USM
  • Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM
  • Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD
  • Sigma F4/24-105 mm DG OS HSM

Opvallend is dat alleen de f/4.0 lenzen voorzien zijn van beeldstabilisatie. Dat maakt deze lenzen ook zeer geliefd bij videografen. Net zoals bij de groothoek zooms zijn er ook hier verschillende opties. Het grootste verschil is: het bereik (tot 70 of 105 mm in het tele bereik?) of de hoeveel licht dat de lens doorlaat (f/2.8 laat 2x zo veel licht door t.o.v. de f/4.0 varianten).

 

Lens 3: een tele zoomlens

Binnen het tele zoomlens zijn er wederom verschillende keuzes. De klassieke tele zoomlens heeft een bereik van 70-200 mm. Voor de professionele fotograaf die met Canon fotografeert zijn dit de meest logische opties:

  • Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
  • Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM (review)
  • Canon EF 70-200mm f/2.8 L II USM
  • Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM (review)
  • Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM
  • Tamron SP 70-200mm F2.8 Di VC USD

Naast deze klassieke lenzen zijn er nog een aantal andere professionele opties met meer bereik:

  • Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 L IS USM
  • Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM
  • Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS II USM

Met name de twee 100-400 mm opties sluiten mooi aan bij de 24-105 mm opties.