Canon 70-200 f4 is usm review recensie ervaringen beoordeling
 
Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM lens review van lensreviews.nl. Lees hier meer over onze ervaringen van het kleine broertje van de legendarische Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II: de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM telefoto zoomlens voor professionele en semiprofessionele fotografen die willen wat “dé 70-200” doet maar dan voor de helft van het geld en in een veel compacter en lichter jasje. Het grootste verschil? De maximale diafragma opening (f/2.8 vs f/4) waarbij de veel grotere en duurdere 2.8 variant van de 70-200 2x zo veel licht doorlaat dan de f/4 versie waar deze review over gaat. Voor welke Canon 70-200 lens zou jij moeten gaan en wat zijn de andere alternatieven? Lees deze review en leer van onze hands-on ervaringen met deze klassieke lens uit Canon’s professionele L-series line-up!
 
 
 

Navigatie lens review

In deze recensie/test kun je lezen over de volgende eigenschappen van de lens:

  1. Specificaties
  2. Bouwkwaliteit
  3. Beeldkwaliteit
  4. Features
  5. Testfoto’s
  6. Alternatieven
  7. Samenvatting
  8. Conclusie

 
 
 

1. Specificaties

De belangrijkste specificaties van de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM zijn:

Productnaam Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM
Lens mount Canon EF (full frame)
Brandpuntsafstand 70-200 mm (zoom)
Max. diafragmaopening 4
Min. Diafragmaopening 32
Stabilisatie Ja, 4-stops
Afstandinformatie Ja
Stof/vochtbestendig Ja
Elementen/groepen 20 elementen in 15 groepen
Gewicht 0,76 kg
Kortste scherpstelafstand 1,2 m
Lengte 17,2 cm
Filterdiameter 67 mm
Zonnekap ET-74 (bijgeleverd)
Lenstas LP-1224 (bijgeleverd)

 
De MTF chart/grafiek van de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM:
Canon 70-200 f4 review recensie beoordeling mtf chart
 
 
 

2. Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM is erg goed. Het is echt een lens gemaakt voor de veeleisende professional of serieuze hobby fotograaf. De lens voelt zeer stevig aan. Als je zoomt blijft de lens even groot en beweegt het voorste element niet. Dit maakt de lens sterker en handig bij gebruik van bijvoorbeeld circulaire polarisatiefilters. Verder is de lens water- en stofbestendig. Wat de bouwkwaliteit betreft zijn er dus geen concessies gedaan t.o.v. de grotere 2.8 versie. De bouwkwaliteit is dus uitstekend.
 
 

3. Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM hebben we uiteraard uitgebreid getest voor deze review. Onze bevindingen zijn opgedeeld in een aantal onderdelen.
 

3.1 Scherpte

Voor veel fotografen is scherpte één van de belangrijkste eigenschappen van een lens. De beeldsensoren van tegenwoordig produceren al snel 30+ megapixels. Om hier het maximale uit te kunnen halen is een scherpe lens nodig. De Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM stelt hier in niet teleur. Zelfs wijd open (f/4) is de lens haarscherp, zelfs tot aan de randen. Dit is bijzonder te noemen, zeker voor een zoomlens (lenzen met een vast brandpunt (primes) zijn meestal scherper). Ga je de lens verder dichtdraaien, dan is de winst in scherpte minimaal. Dit komt omdat de lens wijd open al zo scherp is. Niks te klagen op het gebied van scherpte dus: de lans kan makkelijk mee met zijn grote broer en alle andere zoomlenzen uit de markt.

canon-70-200-f4-is-usm-l-review-scherpte

@ 200 mm | f/4, 1/1000, ISO 100


 

3.2 Kleuren & contrast

Wederom geen teleurstelling: de kleuren zijn levendig en bevatten veel contrast. In de nabewerking kun je hier natuurlijk ook nog veel mee doen, maar het helpt als de foto rechtstreeks uit de camera al veel contrast bevat. Dat is dus geen probleem bij deze lens.
 

3.3 Chromatische aberraties

Chromatische aberraties (Engels: Chromatic Aberration, vaak afgekort als CA) zijn vaak zichtbaar als gekleurde randen (vaak paars of groen) langs contrastrijke gebieden. Gelukkig kun je via een programma als Adobe Lightroom CC heel gemakkelijk deze randen verwijderen, mits deze aanwezig/opvallend zijn. De Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM heeft hier gelukkig ook weinig last van. Wederom een positief punt dus en wederom een onderdeel van de optische prestaties waarbij de lens niet onder doet aan zijn grote broer.

chromatische abberaties canon 70-200 f4 L IS review

@ 200 mm | f/4, 1/1250, ISO 100


 

3.4 Overstraling (lens flare)

Overstraling (Engels: lens flare) ontstaat wanneer je (vrijwel) recht tegen een lichtbron in fotografeert (zoals de zon of een felle lamp). Lenzen reageren verschillend op overstraling. De Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM reageert bij flare zoals je zou verwachten: niet meer en niet minder. Gelukkig wordt er bij deze lens ook standaard een lenskap meegeleverd waardoor dit effect behoorlijk kan worden verminderd, mits niet gewenst. De lenskap verschilt in uiterlijk met die van de grote broer, maar beiden presteren uitstekend.
 

3.5 Vervorming/vertekening (distortion)

We spreken van vervorming/vertekening (Engels: distortion) wanneer het beeld niet overeen komt met de werkelijkheid (bijvoorbeeld: rechte lijnen die naar buiten toe bolvormig worden). Met name bij groothoeklenzen en zoomlenzen in het algemeen is dit vaak een ‘probleem’ (kan echter ook gemakkelijk worden opgelost in de nabewerking). De Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM vrij weinig vervorming/vertekening. Zo weinig dat je het eigenlijk niet eens hoeft te corrigeren. Als je dat zou willen doen is dit natuurlijk mogelijk en betrekkelijk eenvoudig (in Adobe Lightroom bijvoorbeeld).
 

3.6 Lichtafval (vignetting)

We spreken van lichtafval (Engels: vignetting) wanneer het beeld richting de hoeken donkerder is dan in het midden. Dit hoeft echter lang niet altijd een ongewenst effect te zijn: veel fotografen voegen dit effect sowieso toe voor meer contrast en focus. De Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM laat vrij weinig lichtafval zien. Op f/4 is deze zeker aanwezig, maar zodra de lens een stop is dichtgedraaid (f/5.6) is hier amper nog sprake van. Dit geldt voor full-frame gebruikers. Normaal gesproken hebben crop-sensor (APS-C) gebruikers hier aanzienlijk minder ‘last’ van, omdat de kleinere sensor enkel gebruik maakt van het midden van de lens.
 

3.7 Out-of-focus gebieden (bokeh)

Voor veel fotografen is de wijzer waarop een lens het out-of-focus gebied (Engels: bokeh) weergeeft een belangrijk onderdeel van de prestaties van een lens. Met name voor portret- en wildlife fotografen is dit belangrijk. De Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM is toevallig ook een lens die zich prima leent voor zowel portret- als wildlife- en sportfotografie. Ook hier stelt de lens niet teleur, al presteert de lens wel iets “minder” dan de 2.8 versie. Als je wijd open schiet (f/4) – en zeker op 200 mm – is het mogelijk om je achtergrond behoorlijk weg te laten smelten – maar niet zo veel als bij de 2.8. Echter, de bokeh is plezierig om naar te kijken en leidt niet snel af (oogt dus niet druk). We zijn echter wel iets meer te spreken over de bokeh van de 2.8 versie. Écht “bokehlicious” wordt deze lens niet. De 2.8 versie wel. Maar slecht is het zeker niet, de 2.8 is simpelweg nóg beter.

canon 70-200 f4 L IS review bokeh

@ 200 mm | f/4, 1/1600, ISO 1000



 
 

4. Features

De Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM heeft een aantal belangrijke features aan boord die gericht zijn op de veeleisende en professionele fotograaf.
 

4.1 Autofocus

Alle professionele tele (zoom) lenzen van Canon zijn voorzien van autofocus (AF). Dat is ook niet gek: zonder autofocus zouden deze lenzen aanzienlijk minder bruikbaar zijn. De autofocus van de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM is érg snel. Naast snel is de autofocus ook zéér accuraat. De scherptediepte is niet zo extreem klein als bij de 2.8 versie van deze lens, hetgeen een voordeel kan zijn (kans dat je focus mist op het oog bij een portret is 2x zo klein omdat de scherptediepte 2x zo groot is). We hebben niet het aantal milliseconden in snelheid kunnen meten, maar gevoelsmatig is de 2.8 versie íets sneller. Beiden zijn echter super snel te noemen: ruim snel genoeg voor álle toepassingen (ook op professioneel vlak).
 

4.2 Beeldstabilisatie

De Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM is voorzien van beeldstabilisatie. Canon noemt deze technologie ‘Image Stabilization’ (afgekort: IS). De beelstabilisatie geeft tot wel 4 stops aan extra stabilisatie. In de praktijk is dat vaak eerder 2-3 stops, maar de claim komt niet zomaar uit de lucht vallen: 4(+) stops aan extra stabilisatie is haalbaar. Beeldstabilisatie dat ingebouwd zit in de lens zorgt er voor dat het beeld rustig wordt doordat de kleine bewegingen van de hand van de fotograaf worden beperkt (extra handig bij telelenzen, wordt de zoeker namelijk ook rustiger van). Dit kan erg goed werken bij onderwerpen die weinig bewegen, zoals bij een portretsessie, maar werkt minder goed bij bewegende onderwerpen (zoals bij sportfotografie). De beeldstabilisatie werkt even goed als bij de 2.8 versie (of eigenlijk misschien nog wel íets beter omdat de lens kleiner en lichter is en dus minder “front heavy” waardoor het makkelijker is om de lens stabiel te houden).
 

4.3 Statiefgondel

Deze lens komt niet met een statiefgondel. De 2.8 versie van deze lens wel. Een originele statiefgondel van Canon kost zo’n € 139. Een namaak is te koop voor €15-50 ongeveer. Het is aan te raden om een statiefgondel aan te schaffen. Voor landschappen wordt de stabiliteit van camera/lens enorm vergroot wanneer het zwaartepunt wordt verlegd naar de lens i.p.v. de body. Dit geldt voor de grotere en zwaare 2.8 versie al helemaal – maar ook voor de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM is dit geen overbodige luxe. Verder oogt deze lens meer compleet en professioneel met statiefgondel.
 

4.4 Overige features

Verder is de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM voorzien van een limiet schakelaar voor het focus bereik (1,2m – ∞ & 2,5m – ∞), aan/uit schakelaar van de beeldstabilisatie en twee beeldstabilisatie modussen (1= volledige stabilisatie en 2= enkel horizontale stabilisatie voor meetrekken/panning). Dit is dus wederom identiek aan de 2.8 versie.
 
 

5. Testfoto’s

Onderstaand zijn een aantal testfoto’s opgenomen. De camera die hierbij is gebruikt is de Canon 5D MK III (22 megapixels). Het is ook mogelijk om een aantal JPEG’s en RAW bestanden te downloaden in volle resolutie. Zodoende kun je mogelijk zelf even spelen en inspecteren met de foto’s (let op: deze zijn allemaal auteursrechtelijk beschermd).

Canon 70-200 f4 is review testfoto

@ 280 mm (+ 1.4x TC) | f/5.6, 1/160, ISO 500


Canon 70-200 f4 is review testfoto

@ 75 mm | f/4, 1/320, ISO 100


Canon 70-200 f4 is review testfoto

@ 200 mm | f/4, 1/200, ISO 400

 
 

6. Alternatieven

De directe alternatieven zijn de Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM II en de Tamron 70-200mm f/2.8 Di LD (IF) Macro. Beiden hebben zeer vergelijkbare features al laten deze lenzen wel 2x zo veel licht door. Dat is dus een groot verschil. Waarom zijn deze 2 lenzen dan toch directe concurrenten/alternatieven? Omdat de prijzen ongeveer gelijk zijn. Wil een gestabiliseerde 70-200 van rond de 1.000 euro? Dan kun je alleen de f/4 versie kopen. Wil je een gestabiliseerde 70-200 kopen van ander merk voor rond de 1.000 euro? Dan heb je dus 2 opties die 2x zo veel licht doorlaten dan de Canon variant.

Naast de concurrentie van Sigma en Tamron heeft Canon nog 3 (!) andere zoomlenzen die exact hetzelfde bereik bieden:

  • Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II (4-stops stabilisatie)
  • Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM (geen stabilisatie
  • Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM (geen stabilisatie

De directe Canon concurrent van de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM is de Canon EF 70-200mm f/4 L USM. Deze twee lenzen zijn vrijwel identiek aan elkaar: het enige grote verschil is de beeldstabilisatie (IS). Verder is niet gestabiliseerde versie te koop voor ongeveer de helft van het geld. Een enorm verschil dus. De vraag is dus ook: heb jij de stabilisatie echt nodig? Als je veel uit de hand schiet en regelmatig portretten fotografeert is stabilisatie erg handig. Schiet je echter veel uit statief en/of bewegende voorwerpen? Dan is stabilisatie wellicht een luxe en dus overbodig.

Als we de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM gaan vergelijk met de Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM krijgen we wederom een moeilijke beslissing: beiden lenzen kosten namelijk ongeveer even veel. De Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM laat echter 2x zo veel licht door maar moet het wel zonder beeldstabilisatie doen. Verder is de Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM ook aanzienlijk zwaarder en groter. De keus zal dus per fotograaf verschillen en zeer persoonlijk zijn.
 
 

Bekijk de laagste prijzen van dit objectief (Cameranu.nl)

Bekijk alle alternatieven voor dit objectief (Cameranu.nl)

 
 

7. Samenvatting

De Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM is zeer goede en geliefde lens. De lens is lang niet zo populair als Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II, maar de lens heeft zeker een reden om te bestaan: zo is de lens optisch fantastisch, kost ongeveer de helft van de gestabiliseerde 2.8 versie en weeg aanzienlijk minder (is ook een stuk kleiner). Grootste nadelen van de lens zijn dat deze 2x minder licht doorlaat (f/4 vs f/2.8) en dat deze lens niet wordt geleverd met een statiefgondel. Nu klinkt f/4 t.o.v. f/2.8 slecht maar dat is eigenlijk helemaal niet zo: veel professionele L-series lenzen van Canon hebben “slechts” een maximale diafragmaopening van f/4 (sommige L-series lenzen moeten het zelfs doen met f/5.6). Als je voor een consumentenlens gaat, zoals de 55-250 mm of 70-300 mm van Canon en andere aanbieders krijg je aan het einde van het tele bereik (200-300 mm) een maximale diafragmaopening van f/5.6. Dat is dus 2x minder dan f/4 en 4x minder dan f/2.8. De maximale diafragmaopening van de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM is dus helemaal niet zo slecht als je misschien zou denken: de 2.8 versie is gewoon nóg beter.

De brandpuntafstanden die deze zoomlens covert (70-200 mm) zijn erg handig, met name op full-frame camera’s zoals de 1D-, 5D- & 6D-series. 70 mm is dan wijd genoeg voor een groepsfoto van een kleine afstand terwijl je binnen no-time op 200 mm zit: serieus tele bereik dus. Op crop-sensor camera’s (APS-C) van Canon wordt de brandpuntsafstand met factor 1.6 verlengt: een equivalent van 112-320 mm dus. Dit is in de meeste gevallen minder ‘handig’, tenzij je bewust opzoek bent naar veel bereik voor bijvoorbeeld wildlife- en/of sportfotografie. De lens kan ook worden gebruik met Canon’s 1.4x en 2.0x teleconverters/extender en zorgt voor zeer goede resultaten (weinig verliest in beeldkwaltieit). De volgende brandpuntafstanden kunnen dan worden bereikt:

  • 1.4x op full-frame: 98-280 mm f/4
  • 1.4x op crop-sensor: 157-448 mm f/4 (equivalent)
  • 2.0x op full-frame: 140-440 mm f/5.6
  • 2.0x op crop-sensor: 224-640 mm f/5.6 (equivalent)

De lens is niet alleen flexibel door brandpuntafstanden die het kan bieden: het is ook nog eens een lens dat relatief veel licht doorlaat. Met een maximale diafragmaopening van f/2.8 laat deze lens veel licht door. Deze waarde is tevens over het gehele zoombereik te gebruiken (anders dan bij veel andere zoomlenzen). De combinatie van 200 mm en f/2.8 kan ook zorgen voor achtergronden die extreem onscherp zijn: erg plezierig voor bijvoorbeeld portretfotografie.

Naast flexibiliteit heeft de lens nog meer te bieden: optische prestaties. De lens is over het gehele zoombereik, zelfs op f/2.8, haarscherp. Een prestatie dat vrij uniek is. Naast scherp is de lens ook contrastrijk en bevat het weinig tot geen storende lensfouten.
 
 

Bekijk de laagste prijzen van dit objectief (Cameranu.nl)

Bekijk alle alternatieven voor dit objectief (Cameranu.nl)

 
 

Wij adviseren om deze lens online aan te schaffen via één van onderstaande gerenommeerde en gespecialiseerde camera webshops:

  • Cameranu.nl (Urk)
  • Kamera Express (heel NL)
  • Cameraland.nl (Alkmaar)
  • Fotodevakman.nl (Uden)
  •  
     
     

    Handige links
    Ter afsluiting van deze review/recensie/beoordeling zijn onderstaand zijn nog een aantal bruikbare links opgenomen voor de Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM.