Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II review
 
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II lens review van lensreviews.nl. Lees hier meer over onze ervaringen van de legendarische Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II telefoto zoomlens voor professionele en semiprofessionele fotografen. We hebben deze lens al jaren in ons bezit en spreken echt uit ervaring. Dit is geen review dat wetenschappelijk in een lab is gedaan. De foto’s komen van “echte” situaties, zoals reizen en betaalde fotografieopdrachten. We zijn van mening dat dit de beste manier is om een lens te testen.
 
 
 

Navigatie lens review

In deze recensie/test kun je lezen over de volgende eigenschappen van de lens:

  1. Specificaties
  2. Bouwkwaliteit
  3. Beeldkwaliteit
  4. Features
  5. Testfoto’s
  6. Alternatieven
  7. Samenvatting
  8. Conclusie


 
 
 

1. Specificaties

De belangrijkste specificaties van de Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II zijn:

Productnaam Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II
Lens mount Canon EF (full frame)
Brandpuntsafstand 70-200 mm (zoom)
Max. diafragmaopening 2.8
Min. Diafragmaopening 32
Stabilisatie Ja, 4-stops
Afstandinformatie Ja
Stof/vochtbestendig Ja
Elementen/groepen 23 elementen in 19 groepen
Gewicht 1,49 kg
Kortste scherpstelafstand 1,2 m
Lengte 19,9 cm
Filterdiameter 77 mm
Zonnekap ET-8311 (bijgeleverd)
Lenstas LZ-1326 (bijgeleverd)

 
De MTF chart/grafiek van de Canon EF 70-200mm f/2.8l L IS USM II:
Canon 70-200 2.8 II review mtf grafiek
 
 
 

2. Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II is erg goed. Het is echt een lens gemaakt voor de veeleisende professional. De lens voelt zeer stevig aan. Als je zoomt blijft de lens even groot en beweegt het voorste element niet. Dit maakt de lens sterker en handig bij gebruik van bijvoorbeeld circulaire polarisatiefilters. Verder is de lens water- en stofbestendig. Fotograferen in de regen zal dus niet snel een probleem zijn.
 
 
 

3. Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de Canon EF 70-200mm f/2.8l L IS USM II hebben we uiteraard uitgebreid getest. Onze bevindingen zijn opgedeeld in een aantal segmenten.
 

3.1 Scherpte

Voor veel fotografen is scherpte één van de belangrijkste eigenschappen van een lens. De beeldsensoren van tegenwoordig produceren al snel 30+ megapixels. Om hier het maximale uit te kunnen halen is een scherpe lens nodig. De Canon EF 70-200mm f/2.8l L IS USM II stelt hier in niet teleur. Zelfs wijd open (f/2.8) is de lens haarscherp, zelfs aan de randen. Dit is bijzonder te noemen, zeker voor een zoomlens (vaste brandpunt lezen (primes) zijn meestal scherper). Ga je de lens verder dichtdraaien, dan is de winst in scherpte marginaal. Dit komt omdat de lens wijd open al zo scherp is.

Canon 70-200 2.8 II review testfoto 1 (scherpte)

@ 200 mm | f/2.8, 1/2500, ISO 100

 

3.2 Kleuren & contrast

Wederom een punt waar deze zoomlens hoog in scoort. De kleuren zijn levendig en bevatten veel contrast. In de nabewerking kun je hier natuurlijk ook nog veel mee doen, maar het helpt als de foto rechtstreeks uit de camera al veel contrast bevat.
 

3.3 Chromatische aberraties

Chromatische aberraties (Engels: Chromatic Aberration, vaak afgekort als CA) zijn vaak zichtbaar als gekleurde randen (vaak paars of groen) langs contrastrijke gebieden. Gelukkig kun je via een programma als Adobe Lightroom CC heel gemakkelijk deze randen verwijderen, mits deze aanwezig/opvallend zijn. De Canon EF 70-200mm f/2.8l L IS USM II heeft hier gelukkig ook weinig last van. Wederom een positief punt dus.

Canon 70-200 2.8 II review testfoto 2 (chromatische aberraties)

@ 88 mm | f/2.8, 1/1600, ISO 200

 

3.4 Overstraling (lens flare)

Overstraling (Engels: lens flare) ontstaat wanneer je (vrijwel) recht tegen een lichtbron in fotografeert (zoals de zon of een felle lamp). Lenzen reageren verschillend op overstraling. De Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II reageert bij sommige situaties vrij heftig op lens flare. Vaak ziet dit er echter wel artistiek uit. Gelukkig wordt er ook standaard een lenskap meegeleverd waardoor dit effect behoorlijk kan worden verminderd, mits niet gewenst.

@ 200 mm, f/2.8, 1/800, ISO 100

@ 200 mm | f/2.8, 1/800, ISO 100

 

3.5 Vervorming/vertekening (distortion)

We spreken van vervorming/vertekening (Engels: distortion) wanneer het beeld niet overeen komt met de werkelijkheid (bijvoorbeeld: rechte lijnen die naar buiten toe bolvormig worden). Met name bij groothoeklenzen en zoomlenzen in het algemeen is dit vaak een ‘probleem’ (kan echter ook gemakkelijk worden opgelost in de nabewerking). De Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II vrij weinig vervorming/vertekening. Zo weinig dat je het eigenlijk niet eens hoeft te corrigeren.
 

3.6 Lichtafval (vignetting)

We spreken van lichtafval (Engels: vignetting) wanneer het beeld richting de hoeken donkerder is dan in het midden. Dit hoeft echter lang niet altijd een ongewenst effect te zijn: veel fotografen voegen dit effect sowieso toe voor meer contrast en focus. De Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II laat vrij weinig lichtafval zien. Op f/2.8 is deze zeker aanwezig, maar zodra de lens een stop is dichtgedraaid (f/4) is hier amper nog sprake van. Dit geldt voor full-frame gebruikers. Normaal gesproken hebben crop-sensor (APS-C) gebruikers hier aanzienlijk minder ‘last’ van, omdat de kleinere sensor enkel gebruik maakt van het midden van de lens.
 

3.7 Out-of-focus gebieden (bokeh)

Voor veel fotografen de manier waarop een lens het out-of-focus gebied (Engels: bokeh) weergeeft een belangrijk onderdeel van de prestaties van een lens. Met name voor portret- en wildlife fotografen is dit belangrijk. De Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II is toevallig ook een lens die zich goed leent voor zowel portret- als wildlife- en sportfotografie. Ook hier stelt de lens niet teleur. Als je wijd open schiet (f/2.8) – en zeker op 200 mm – is het mogelijk om je achtergrond helemaal weg te laten smelten. Bomen worden dromerige groen/gele vlekken en leiden niet af van je onderwerp. Een groot pluspunt van deze lens en een reden waarom deze zo geliefd is bij portretfotografen.

Canon 70-200 2.8 II review testfoto 2 (bokeh)

@ 150 mm | f/2.8, 1/1000, ISO 400


 
 
 

4. Features

De Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II heeft een aantal belangrijke features aan boord die gericht zijn op de veeleisende en professionele fotograaf.
 

4.1 Autofocus

Alle professionele tele (zoom) lenzen van Canon zijn voorzien van autofocus (AF). Dat is ook niet gek: zonder autofocus zouden deze lenzen aanzienlijk minder bruikbaar zijn. De autofocus van de Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II is uitzonderlijk te noemen in snelheid. Naast snel is de autofocus ook zéér accuraat. Soms zit je er tijdens het fotograferen iets naast: maar dat komt waarschijnlijk eerder doordat de fotograaf en/of het onderwerp iets is/zijn verschoven. Schiet je op 200 mm op f/2.8 dan is je scherptediepte vaak minimaal (enkele millimeters).
 

4.2 Beeldstabilisatie

De Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II is voorzien van beeldstabilisatie. Canon noemt deze technologie ‘Image Stabilization’ (afgekort: IS). De beelstabilisatie geeft tot wel 4 stops aan extra stabilisatie. In de praktijk is dat vaak eerder 2-3 stops, maar de claim komt niet zomaar uit de lucht vallen: 4(+) stops aan extra stabilisatie is haalbaar. Beeldstabilisatie dat ingebouwd zit in de lens zorgt er voor dat het beeld rustig wordt doordat de kleine bewegingen van de hand van de fotograaf worden beperkt (extra handig bij telelenzen, wordt de zoeker namelijk ook rustiger van). Dit kan erg goed werken bij onderwerpen die weinig bewegen, zoals bij een portretsessie, maar werkt minder goed bij bewegende onderwerpen (zoals bij sportfotografie).
 

4.3 Statiefgondel

Gelukkig komt deze lens standaard met een statiefgordel (anders dan de f/4 variant van deze lens en de Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM waarbij dit optioneel is voor zo’n € 139). Dit is erg handig bij het gebruik van een statief of monopod.
 

4.4 Overige features

Verder is de Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II voorzien van een limiet schakelaar voor het focus bereik (1,2m – ∞ & 2,5m – ∞), aan/uit schakelaar van de beeldstabilisatie en twee beeldstabilisatie modussen (1= volledige stabilisatie en 2= enkel horizontale stabilisatie voor meetrekken/panning).

Canon 70-200 2.8 II review

Vaak vergeten: ook erg geschikt voor landschappen.


 
 
 
 

5. Testfoto’s

Onderstaand zijn een aantal testfoto’s opgenomen. De camera die hierbij is gebruikt is de Canon 5D MK III (22 megapixels). Het is ook mogelijk om een aantal JPEG’s en RAW bestanden te downloaden in volle resolutie. Zodoende kun je mogelijk zelf even spelen en inspecteren met de foto’s (let op: deze zijn allemaal auteursrechtelijk beschermd).

@ 200 mm, f/2.8, 1/400, ISO 100

@ 200 mm, f/2.8, 1/400, ISO 100

@ 200 mm, f/2.8, 1/320, ISO 100

@ 200 mm, f/2.8, 1/320, ISO 100

@ 120 mm, f/32, 30 sec., ISO 100

@ 120 mm, f/32, 30 sec., ISO 100


 
 
 

6. Alternatieven

De directe alternatieven zijn de Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM II en de Tamron 70-200mm f/2.8 Di LD (IF) Macro. Beiden hebben zeer vergelijkbare features. Waar de lenzen in verschillen is bouw- en beeldkwaliteit. De Canon is toch iets degelijker gebouwd. De optische prestaties zijn dan ook iets beter. Echter zullen de verschillen alleen onder bepaalde omstandigheden zichtbaar worden. De Sigma en Tamron bieden vrijwel hetzelfde voor de helft van het geld. En daar valt zeker iets voor te zeggen.
 
Naast de concurrentie van Sigma en Tamron heeft Canon nog 3 (!) andere zoomlenzen die exact hetzelfde bereik bieden:

  • Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM (geen stabilisatie)
  • Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM (4-stops stabilisatie
  • Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM (geen stabilisatie

 
De f/4 varianten zijn erg scherp en hebben ongeveer dezelfde beeldkwaliteit. Zij moeten het echter doen met één stop minder licht (laten dus slechts de helft van het licht door t.o.v. de f/2.8 variant). Daar staat wel tegenover dat deze lenzen veel lichter en kleiner zijn. Ze kosten ook aanzienlijk minder (2-3 x minder).
 
De niet-gestabiliseerde versie van de Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II, de Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM, kost ongeveer de helft en laat even veel licht door. Deze lens moet het echter zonder beeldstabilisatie doen. Verder is de gestabiliseerde versie optisch iets verbeterd, maar dat verschil is marginaal.
 
 

[button-green url=”http://www.cameranu.nl/fotografie/?tt=12190_12_259069_&r=%2Fnl%2Fp76204%2Fcanon-ef-70-200mm-f-2-8l-usm-is-type-ii-objectief” target=”_self” position=”middle”]Bekijk de laagste prijzen van dit objectief (Cameranu.nl) [/button-green]

[button-blue url=”http://www.cameranu.nl/fotografie/?tt=12190_12_259069_&r=%2Fnl%2Fsearch%3Fsort%3Drelevance%26q%3D70-200″ target=”_self” position=”middle”]Bekijk alle alternatieven voor dit objectief (Cameranu.nl) [/button-blue]

 
 

7. Samenvatting

De Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II is een geweldige lens. Het is één van de meest populaire lenzen onder professionele fotografen. De lens is compact genoeg om in de meeste (zelfs kleine) fototassen te passen en het gewicht van zo’n 1,5 kg is zeker te doen. Zodoende gaat deze lens bij menig fotograaf ook vaak mee op reis.
 
De brandpuntafstanden die deze zoomlens covert (70-200 mm) zijn erg handig, met name op full-frame camera’s zoals de 1D-, 5D- & 6D-series. 70 mm is dan wijd genoeg voor een groepsfoto van een kleine afstand terwijl je binnen no-time op 200 mm zit: serieus tele bereik dus. Op crop-sensor camera’s (APS-C) van Canon wordt de brandpuntsafstand met factor 1.6 verlengt: een equivalent van 112-320 mm dus. Dit is in de meeste gevallen minder ‘handig’, tenzij je bewust opzoek bent naar veel bereik voor bijvoorbeeld wildlife- en/of sportfotografie. De lens kan ook worden gebruik met Canon’s 1.4x en 2.0x teleconverters/extender en zorgt voor zeer goede resultaten (weinig verliest in beeldkwaltieit). De volgende brandpuntafstanden kunnen dan worden bereikt:

  • 1.4x op full-frame: 98-280 mm f/4
  • 1.4x op crop-sensor: 157-448 mm f/4 (equivalent)
  • 2.0x op full-frame: 140-440 mm f/5.6
  • 2.0x op crop-sensor: 224-640 mm f/5.6 (equivalent)

 
De lens is niet alleen flexibel door brandpuntafstanden die het kan bieden: het is ook nog eens een lens dat relatief veel licht doorlaat. Met een maximale diafragmaopening van f/2.8 laat deze lens veel licht door. Deze waarde is tevens over het gehele zoombereik te gebruiken (anders dan bij veel andere zoomlenzen). De combinatie van 200 mm en f/2.8 kan ook zorgen voor achtergronden die extreem onscherp zijn: erg plezierig voor bijvoorbeeld portretfotografie.
 
Naast flexibiliteit heeft de lens nog meer te bieden: optische prestaties. De lens is over het gehele zoombereik, zelfs op f/2.8, haarscherp. Een prestatie dat vrij uniek is. Naast scherp is de lens ook contrastrijk en bevat het weinig tot geen storende lensfouten.
 
 

[button-green url=”http://www.cameranu.nl/fotografie/?tt=12190_12_259069_&r=%2Fnl%2Fp76204%2Fcanon-ef-70-200mm-f-2-8l-usm-is-type-ii-objectief” target=”_self” position=”middle”]Bekijk de laagste prijzen van dit objectief (Cameranu.nl) [/button-green]

[button-blue url=”http://www.cameranu.nl/fotografie/?tt=12190_12_259069_&r=%2Fnl%2Fsearch%3Fsort%3Drelevance%26q%3D70-200″ target=”_self” position=”middle”]Bekijk alle alternatieven voor dit objectief (Cameranu.nl) [/button-blue]

 
 

Wij adviseren om deze lenzen online aan te schaffen via één van onderstaande gerenommeerde en gespecialiseerde camera webshops:

  • Cameranu.nl (Urk)
  • Kamera Express (heel NL)
  • Cameraland.nl (Alkmaar)
  • Fotodevakman.nl (Uden)
  •  
     
     

    Overige reviews (YouTube)

    Ondersdtaand zijn nog een aantal YouTube reviews opgenomen van de Canon 70-200 2.8 van deze review.

     
    [toggle title=”Handige links”]Ter afsluiting van deze review/recensie/beoordeling zijn onderstaand zijn nog een aantal bruikbare links opgenomen voor de Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II.

    [/toggle]